Մհեր Իսրայելյան | Քայլոն, նույն ինքը՝ Չալոն

Չինացիները մի բան գիտեն, որ ասում են շան տարի է, գոնե շների համար պիտի որ լավ լինի։ Շուն ես, թե մարդ, կապ չունի, ինքնապահպանության բնազդը միշտ էլ աստվածատուր է: Կհաչես, կգռմռաս, կանցնի-կգնա: Թե հանդիպես քեզնից ուժեղ մեկին, որ փուրձում է արհամարհական քացի տալ, պիտի փախնես, հնար չկա: Ձեռ ու ոտ լպստելն այստեղ չի օգնում: Ձեռ ու ոտ լպստողին էլ է դագանակ բաժին հասնում: Զարմանալի է, բայց Չինական օրացույցն էլ չի փրկում: Այս երկրի վրա թագավորում է այլ օրացույց: Վաղուց «օդում կախված» ասեկոսեներ են տարածվել, թե իշխանությունն անցել է կատվապաշտների ձեռքը, ու նրանց երկարամյա առաջնորդը ստեղծել է շնասպան խմբակներ: Այդ շնասպան խմբերը շրջում են թաղեթաղ, փողոց առ փողոց ու թե կրծքիդ չեն հայտնաբերում կատվապաշտների ընտանեկան դրոշմանիշը, մեկիկ-մեկիկ հավաքում են մեր ազնվացեղ ընկերներին ու կողպում ճաղավանդակում: Չար լեզուներն ասում են, թե ճաղավանդակում ինչ-որ բան է կատարվում, կրակոցի ճայթոց է լսվում ու մեր ընկերներն անհետանում են: Պատկերացնու՞մ եք՝ այդ դաժանությունները արդարացվում են համաճարակների ու կատաղության դեմ պայքարի անմեղ բժշկական շարժառիթով ու կենդանիների պաշտպանության կազմակերպությունները համառորեն լռում են: Ներում-բեկում չկա: Ընկերներիս դառնաղի ոռնոցները այսօր էլ հնչում են իմ ականջներում ու ծակում թմբկաթաղանթս: Զգում եմ, թե ինչպես է նրանց արյունը ծորում ու գոլ-գոլ լցվում աչքերիս մեջ: Անցյալ տարի խփեցին Բողարին, այս տարի՝ Սևուկին։ Ջեկոն ստացված վնասվածքներից փտախտ ստացավ, Ռեքսը դարձել է թափառական, ծպտված գյուղից-գյուղ է անցնում, քարանձավում թաքնվում, որ չքարկոծվի: Բեղոյին էլ կապել են աշխարհի ծայրին ծվարած ինչ-որ հեռու ճաղավանդակում, մեկ մեկ լափ են տալիս, տոն օրերին՝ ոսկոր: Գոնե շան տարի չլիներ էդ անտերը: Բայց հույսը պետք չէ կորցնել՝ ելք միշտ ել կա: Նման մի բան եմ լսել վերջերս: Մարդկանց մի խումբ էր քայլում տանիքով ու ավետում այդ մասին։

– Մի խոսքով, տղերք, հայտնվել է մեկը, անունը՝ Դուխով, ով քայլ է անում երկիրը կատվապաշտներից ազատագրելու համար, չկպնե՞նք հետը գնանք, – ասաց Չալոն ընկերներին:
– Էհ Չալո, մեզ ինչ, մի կատվապաշտ կգնա, մի օրիշը կգա, ինչ քայլ, ինչ բան,- թերահավատ հորանջեց Քոթոթը:
– Չէ, ասում են թե մտմտում է շներին կատվապաշտների գերիշխանությունից ազատագրելու մասին: Ասում են իբր ցաքուցրիվ է անելու շնասպան խմբերը:
– Այ քեզ բան: Բա ասում էին սա էլ է հերթական ոհմակ,- ասաց Արջուկը:
– Չէ, ոհմակը մեզ համար են ասում, մարդկանց դեպքում՝ ուրիշ է: Գլխարկին էլ գրել է «դուխով», իբր վախենալ-մախենալ չկա: Մենակ մի բան չեմ հասկանում, ձեռը ոչ քար կա, ոչ փայտ, ի՞նչի վրա է հույսը դրել: Դե մենք շուն ենք, երևի լավ չենք հասկանում։ Մարդիկ խորամանկ են, հաստատ մի բան գիտեն: Տղերք, ասում եմ չգնանք միանանք, կողքից մի երկու հատ կհաչենք բան կանենք, ոսկոր ա բան ա, աշխարհ կտեսնենք ի վերջո: Ասում են պիտի քայլելով հասնենք Երևան՝ աշխարհի ամենամեծ քաղաքը, – ասաց Չալոն:
– Ինչ գործ ունես, Երևանում ամեն հինգ րոպեն մեկ մեզնից մեկը ընկնում է ավտոյի տակ, ավտո ավելի շատ կա, քան մարդ: Ասում են մարդիկ այնքան չար են, որ մեր եղբայրների արնաշաղախ լեշը օրեր շարունակ մնում է արևի տակ ու ագռավի բաժին դառնում,- ասաց Քոթոթը:
– Չէ, այդպես չի լինելու, ասում են՝ այսուհետ բոլորը բոլորին սիրելու են, մի հատ դժվար բառ էր, է, հեղափոխություն էր, ինչ էր,- երկարացրեց Չալոն։
– Չէ Չալո ջան, ախպեր ջան, մեր խելքի բանը չի, մենք կմնանք: Կմնանք մեր շնային կյանքը քարշ կտանք այստեղ, մեր փայ քացին կուտենք, շպրտած ոսկորը կկրծենք,- խնդացին Քոթոթն ու Արջուկը,- բայց դու գնա, գոնե մեզանից մեկը մի բանի հասնի:
Չալոն լպստեց Քոթոթին, հետո լպստեց Արջուկին, հետո, գուցե վերջին անգամ հետ նայեց՝ մտապահելու հարազատ գյուղի պատկերը, ծառերը, ճանապարհները, չարաճճի երեխաների հայացքը: Չէ որ ասում են, թե հեղափոխությունը սրբել-տանելու է ամեն ինչ, ու ոչ մի հին բան չի մնալու, նույնիսկ՝ հիշողությունները:
Չալոն կախ տվեց լեզուն ու խելակորույս վազեց, քառատրոփ վազքով: Ազատության կենարար օդը լցվեց Չալոյի ռունգերի ու թոքերի մեջ, ներթափանցեց մարմնի ծակոտկենները, լոզերը ծորացին մռութն ի վար, պոչը վեր ցցվեց ու ուրախ-ուրախ թռթռաց՝ ի տես հեղափոխական քայլարշավի.
– Ազատ- Անկախ-Հայաստան, Ազատ-Անկախ-Հայաստան:
Ալեկոծ դղիրդի սարսափից Չալոն սկզբում փախավ, հետո զգուշությամբ մոտեցավ մարդկային հոսքին, ավելի վստահ հոտոտեց, համոզվելու համար, որ սա հենց հեղափոխությունն է, որ կա, ու հոտառության զգայարանին ականջալուր՝ երջանկությունից վնգստաց:
– Արի Քայլո ջան, կմիանաս մեր քայլարշավին,- ասաց նրանցից մեկը,- չգիտեմ անունդ ինչպես է, ընդհանրապես անուն ունես, թե ոչ, այսուհետ դու Քայոն ես, քայլարշավի հպարտ պահապանը:
Ասաց ու կարմիր թավշյա վզկապը փաթաթեց պարանոցին: Չալոն ամբողջ ուժով փորձեց բղավել, որ անուն ունի, որ իր անունը Չալո է, այլ ոչ թե Քայլո, որ ինքը ծնվել է Յոթ Քար եկեղեցու պատերի տակ, բայց չկարողացավ, կոկորդից դուրս պոկվեցին կցկտուր հաչոցներ: Չալոն փորձեց դեն նետել կարմիր թավշյա վզկապը: Նման վզկապներ տեսել էր ազնվական շների պարանոցին, բայց ռամիկ, թափառական շների շրջանում սա համարվում էր թուլության նշան: Քայլարշավի մասնակիցներից մեկը, տեսնելով, որ ծառս է լինում, հանգստացրեց.
– Հանգիստ Քայլո ջան, սա հեղափոխական թաշկինակ է, լավ կլինի: Երբ հասնենք Երևան, ու հեղափոխությունը հաղթի, անպայման լավ կլինի: Մինչ այդ, այս թաշկինակի կարմիր գույնը կխորհրդանշի մեր հավատարմությունը պայքարի արժեքներին:
Վերջին բառերից շատ բան չհասկացավ, բայց բնազդը հուշեց, որ թաշկինակը չար կատվային ուժերից կպաշտպանի իրեն: Այդ օրվանից Քայլոյի, նույն ինքը՝ Չալոյի կյանքն այլ իմաստ ստացավ: Ամեն քայլի հետ Չալոյին պատում էր մոտալուտ երջանկության զգացումը: Նա դարձել էր քայլարշավի սիրելին, հեղափոխության հպարտ պահապանը: Նա դարձել էր մի շուն, թերևս միակը, որ սեղան էր նստում մարդկանց հետ, հավասարը հավասարի պես: Աշխարհի միակ շունը, որ ֆեյսբուքի էջ ուներ ու բազմահազար վիրտուալ ընկերներ, թեև չէր հասկանում, թե ինչու են ընկերներն այդպես անհոտ ու անհամ: Վերջապես, նա դուրս էր եկել անհավասար պայքարի կատվապաշտների ահասարսուռ իշխանության դեմ ու ոչ մի դագանակ կամ հրացան ի զորու չէին կասեցնելու իր հաղթարշավը: Շատ բան չէր հասկանում, բայց քայլարշավի ընկերները բացատրում էին, որ պայքարը ոչ թե ոսկորի համար է, այլ ապագայի: Այդ ի՞նչ ապագա էր, ի՞նչ համ ու հոտ ուներ տեսնես:
Միայն ընկերներին էր անընդհատ կարոտում: Ափսոս, Քոթոթն ու Արջուկը չեն տեսնում իրեն, այ թե կզարմանային, թե ինչպես է ներդաշնակորեն կլանչում մեղեդու հնչյունների նվագակցությամբ.
– Քայլ արա որդիս, քայլ արա հոգիս:
Ամեն քայլի հետ արշավը նոր ուժ էր ստանում, այդքան ոտ ու ձեռ Քայլոն իր կյանքում չէր լպստել: Բայց սա այն պարտադրված լպստոցը չէր, սա մի կտոր ոսկորի կռիվ չէր: Սա սրտաբուխ սիրո մի պոռթկում էր, որ փոխանցվում էր մարդկանց, քայլարշավի իր ընկերներին:
Եվ ահա մոտեցավ բաղձալի օրը, ու հեղափոխությունը հանգրվանեց Երևանում: Աշխարհի ամենամեծ քաղաքը լի էր հազարավոր շենքերով, հազարավոր մարդկանցով ու շներով, ծառերով ու ավտոներով, շլացուցիչ լույսերով: Ավտոմեքենաների ազդանշանների և շեփորների խելահեղ ահազանգը զրնգում էր Չալոյի ականջներում, արձագանքում ու ալիքների վրա բազմած գնում հասնում Քոթոթի ու Արջուկի ռունգերին: Տեսնես, ինչպես պետք է հաղթեն կատվապաշտներին, առանց քարի ու փայտի, «բաց ձեռքերով», ինչպես ասում էր քայլարշավի առաջնորդը: Եվ ընդհանրապես, հնարավո՞ր է հաղթել կատվապաշտներին: Այս մտորումներով էլ տարված էր, երբ հերթական ավտոմեքենայի հարվածից ուշագնաց եղավ: Երբ բացեց աչքերը գլխին հավաքվել էին սպիտակ խալաթներով կատվապաշտները: Գուցե սա երազ է, եթե շներն ընդհանրապես կարող են երազ տեսնել: Գուցե ոչ մի քայլարշավ էլ չկա, ոչ մի «դուխով» ու ոչ մի «քայլ արա», գուցե ընկել է կատվապաշտների ձեռքը ու այնքան են տանջել, որ իրեն տեսլիքներն են համակել: Ներում-բեկում չկա: Ընկերներիս դառնաղի ոռնոցները այսօր էլ հնչում են իմ ականջներում ու ծակում թմբկաթաղանթս: Սա այն ճաղավանդակն է, որի մասին ահաբեկված պատմում էին բերանից բերան, շուտով կլսվի կրակոցի ճայթոցը ու վերջ, ամեն ինչ կմթնի:

– Քայլոն փրկվեց,- ավետեց սպիտակախալաթ բժիշկը, կարող եք տանել:

Քայլոն հրապարակում է, հազարավոր մարդկանց ձեռքերի վրա, բեմահարթակում: Բոլորը ցնծում են, հեղափոխությունը հաղթել է: Պարանոցից կախված կարմիր թաշկինակը ալեկոծվում է հպարտ ու արժանապատիվ օրորով: Այ թե կարողանար տեսնել Արջուկին ու Քոթոթին ու պատմել ապագայի մասին: Այ թե կարողանար այս հազարավոր մարդկանց մի հրաշքով ասել, որ ինքը Քայլոն չէ, այլ մի հասարակ Չալո, որ ծնվել է Յոթ Քար եկեղեցու պատերի տակ, հավատացել Նիկոլին ու հասել աշխարհի ամենամեծ քաղաքի ամենամեծ հրապարակը:

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *