(ՏՈԼՍՏՈՅ ԴԵՊՔԸ)
Հերակլիտոսի, Պարմենիդեսի կամ հունական իմաստության խորհրդանիշ դարձած որևէ այլ մտածողի հետ հաղորդակցումն ամբողջությամբ բացառում է ամենայն անձնականի ներկայություն: Հանձին հունական աշխարհի` կարծես գործ ունենք դեպի Միասնականն ընթացող ռեալության հետ: Իսկ Միասնականից, Լոգոսից, և որ ըստ էության նույնն է` Գոյությունից «շեղվածության» յուրաքանչյուր դրսևորում պատահական է, և ուրեմն` չի մտածվում: Ուստի հունական Լոգոսի համար անմտածելի է, ասենք, Անաքսիմանդրոսի` որպես ընտանիքի հոր կամ նրա աչքերում առկա հնարավոր տխրության մասին ամենայն մտադրություն: Անաքսիմանդրոսը սոսկ ներկայացուցիչն է Լոգոսի և գոյի հանդիպման կազմակերպումի: Անանձնական ներկայությունն է, որ հնարավոր է դարձրել այդ անձանց մշտանորոգ առկայծումը պատմության մեջ: Դա է վկայում հունական ողջ արվեստը նաև: Պլոտինոսի` իր արձանը վերացնելու կարգադրությունը լավագույնս արտահայտում է անձնականի ենթակայության ու անէականության գաղափարը:
Այսօրինակ աշխարհընկալման դիրքերից, իհարկե, դժվար է, եթե ոչ անհնար, իմաստավորել Դյուրերի կամ Ռեմբրանդտի ինքնանկարները, Միքելանջելոյի կամ Դոնաթելլոյի հոգեբանական քանդակները: Վերածննդից սկսած (որն իբրև թե պիտի լիներ հենց անտիկ աշխարհի վերածնունդը)` ի հայտ են գալիս առավելապես անձնականի շեշտադրումներ. անսպառ ինքնանկարներ գեղանկարչության մեջ, երաժշտության մեջ Հայնրիխ Իսաակի նման կոմպոզիտորներ, ովքեր վոկալային ստեղծագործության նյութ են դարձնում, ասենք, իրենց` քաղաքը լքելու փաստը, արվեստում առհասարակ նվիրումներ ինչ-որ մեկին, և վերջապես էսսեում` ինքնակենսագրություններ` Ռուսսո, Գյոթե, Նիցշե, Տոլստոյ… «Մի՞թե մեր ողջ մեծ արվեստը, ի արմատական հակադրություն անտիկի, իր բովանդակությամբ խոստովանության արվեստ չէ»[1], – հարցադրում-հղացք է առաջադրում Շպենգլերը: Ինքնանկարը կամ խոստովանությունը եզրափակողն է մի վախճանական շրջանի, բայց և միևնույն ժամանակ` մեկնարկը մի լինելիության, որը, սակայն, իր հերթին սկիզբն է նոր ավարտի: Խոստովանում ես, քանզի ներքին անհրաժեշտությամբ ի հայտ է եկել կամքը` գիտակցելու և վանելու ճակատագիր դարձած կյանքի դիակը: Խոստովանում ես ճակատագիրը, անցած ոդիսականը` հուսալով կցվել այլ հոգեընթացքի: Եվ ուրեմն` խոստովանությունը սկսվում է որպես ավարտ: Պատահական չէ, որ խոստովանությունը տեղի է ունենում «օրվա վերջում»` «երեկոյան երկրում»` Եվրոպայում (Abendland):
«Խոստովանություններ»-ի կարելի է հանդիպել նաև միջնադարում. հիշենք Օգոստինոսին ու Նարեկացուն: Սակայն այդ պատումների ծագումնաբանությունն առավելապես հստակ է: Դրանցում անընդհատ խոսելու խնդիրն է դրված: Աստծո ներկայությունը պահանջում է Բանի մըշտակա գործունեություն: Լռությամբ մարդը դատապարտված է վերանալու աստվածայինում, մինչդեռ էգոիստական Արևմուտքում մարդը որպես աստվածայինին հակադրվող և դրանով իսկ տիեզերական ներդաշնակության համար անհրաժեշտ գոյ է մտածվում: Ուստի` խոստովանությունը միջնադարում ներկայանում է իբրև Աստծո առաջ հավերժ արդարացման միակ հնարավորություն:
Սակայն «աստծո մահվան» «հասունացմանը» զուգահեռ վերանում է խոստովանության նախկին հասցեատերը, և անխուսափելիորեն պահանջ է զգացվում որոնելու կամ ավելի ճիշտ` հորինելու նոր հասցեատեր, քանզի խոսքը ոչ մի կերպ չի կարող ինքն իր մեջ մնալ: Աստծո հեռացմամբ «դրսում» առկա բոլոր արժեքների «որբացման» հետևանքով ներքին անհրաժեշտությամբ մտածվեց ինքն-ի գաղափարը: «Աստծո մահվան» ողբումը ենթադրում է էգոդիցիա (ինքնարդարացում): Ինքն-ը դառնում է կենտրոնական առանցքը, որի շուրջ կառուցվում է ողջ գոյավորը: Բնականաբար` խոստովանության հասցեատերն էլ դառնում է ինքն-ը, և խոստովանությունը հնարավոր է լինում մտածել միայն իբրև ինքնախոստովանություն: Թեև ինքն-ի` որպես նոեմայի, գոյությունն ակնհայտ չէր, և դրա հաստատումը որոշակի մտածական ջանքեր էր պահանջում, Ռուսսոն, որ առաջին խիզախողն էր այդ ոլորտում, իր «Խոստովանություն»-ն «արդարացնում է» այսպես. «Ես ցանկանում եմ իմ ընկերներին ցույց տալ մի մարդու իր բնույթի ողջ ճշմարտացիությամբ, և այդ մարդը կլինեմ ես: … Ես ստեղծված եմ իմ տեսած մարդկանցից այլ կերպ, համարձակվում եմ մտածել, որ ես նման չեմ աշխարհում ոչ մեկին»[2]: Այս միտքը, որը Հին Հունաստանում և միջնադարում սեփական գոյության անպիտանիության վկայակոչում կհամարվեր ու, թերևս, որպես զվարճախոսություն դիտարկվեր, Ռուսսոն ներկայացնում է ինքնակայացմանն ուղղված հանգանակի տեսքով: «Ես այլ եմ»-ը ոչ այլ ինչ է, եթե ոչ ինքն-ի վավերացման փորձ. ես-ն արդեն իսկ այլ պիտի լիներ, ինչն ավելի ուշ կնկատեր Շտիռները, «ես այլ եմ»-ը` մտածվեր իբրև նույնաբանություն: Սակայն դեռևս ճեղքված չէր ինքն-ի ճանապարհը, ուստի ձևակերպումն այդ տեսքն ուներ: Ես այլ եմ, ասել է թե` ինքն-ը գոյություն ունի և գոյություն ունի եզակիորեն, քանզի ո՞վ է «ես այլ եմ»-ի հեղինակը. ե՞ս-ը: Բայց չէ՞ որ ես-ն իրեն հայելու համար ստիպված է այլ լինել: Ուրեմն` հենց ինքն-ն է «ես այլ եմ»-ի հեղինակը: Այս ամենի գիտակցումով է Նիցշեն «Ecce homo»-ում ասում` «Եվ այսպես, ես ինձ իմ կյանքն եմ պատմում»[3], իսկ որպես աշխատության երկրորդ վերնագիր` գրում` «Ինչպես դառնալ` ինչ կաս»: Ի՞նչ ճակատագիր կարող է ունենալ ուրիշին ուղղված քո կյանքի խոսքային պատմությունը բացի սպառումից ու նեխումից: Կյանքդ քեզ ես պատմում` դրա շարունակականությունն ապահովելու ու այն հնարավորինս ամբողջապես կրելու համար: Եվ այդտեղ հառնող հիմնական մտայնությունը ոճի հարցն է: Կյանքը հիմնովին պատմելու կամքն անդին է ամենայն ոճից, բայց գիրն ինքը դատապարտված է գոյավորվելու ոճում: Եթե մեկնարկենք Ժորժ Բյուֆոնի նշանավոր «ոճը մարդն է» արտահայտությունից, պիտի ասենք, որ խոստովանությունը կա՛մ հնարավոր չէ, կա՛մ էլ ինքն իրեն հաղթահարելն է, անոճ գրի որոնումն է: Ուստի` ավարտուն խոստովանությունը չսկսված խոստովանությունն է:
_____________
Լև Տոլստոյն իր «Խոստովանություն»-ը գրել է երեք տարի: «Պատերազմ և խաղաղություն» մեծածավալ վեպը նա գրել է վեց տարում (1863-1869 թթ.): Գուցե ամենայն ոճից ձերբազատվելու ցանկությո՞ւնն է պատճառ եղել, որ Տոլստոյին դժվար է տրվել իր կյանքը պատմելու գործը: Առավել ևս` որ նա չի էլ վերնագրել իր աշխատությունը: Այդ գրության առնչությամբ «խոստովանություն» բառն առաջին անգամ օգտագործել է Տոլստոյի կինը` Սոֆյա Անդրեևնան, որից հետո Տոլստոյն ընդունել է դա[4]:
«Խոստովանություն»-ը, ըստ էության, Տոլստոյի երբեմնի երկու կուռքերին` Ռուսսոյին և Շոպենհաուերին, տրված հոգու պարտքն է և միևնույն ժամանակ` նրանց լուծը թոթափելու խիզախումը: Տոլստոյի կյանքը կարելի է ներկայացնել որպես պարբերաբար հոռետեսական տրամադրությունների և վերածնունդների հերթափոխություն. հիասթափություն համալսարանական կրթությունից, այնուհետև իսկական կյանքի հայտնագործում գյուղում, գրական գործունեության դատարկության գիտակցում, այնուհետև զվարթ հոգեկցում Շոպենհաուերին: Եվ ահա եկել էր վերջինիս հետ «հաշիվները մաքրելու» ժամանակը:
Տոլստոյը 1869 թ. օգոստոսի 30-ին Ա. Ֆետին հղած նամակում, ով, ի դեպ, իրեն խորհուրդ էր տվել Շոպենհաուերի ստեղծագործություններին ծանոթանալ, գրում է. «Չգիտեմ` երբևէ կփոխեմ կարծիքս, թե ոչ, բայց հիմա համոզված եմ, որ Շոպ[ենհաուերը] հանճարեղագույն մարդն է»[5]: Տասը տարի շարունակ Տոլստոյը Շոպենհաուեր է կարդում և թարգմանում (թեև այդ թարգմանությունները չեն պահպանվել):
1879 թ. հուլիսի 12(13)-ին Տոլստոյը նույն Ֆետին գրում է. «Շարունակ քայքայվում եմ, տառապում եմ, տքնում եմ, ուղղվում եմ և մտածում եմ, որ գուցե ինձ էլ Վաս[իլի] Պետր[ովիչի] (Ֆետի աներորդին է – Դ.Մ.) նման վիճակվի լրացնել բաց տեղը և մեռնել. ոչ մի կերպ չեմ կարողանում ինձ տակնուվրա չանել»**: Հենց այդ ճգնաժամային շրջանում էլ Տոլստոյը ձեռնամուխ է լինում իր ինքնակենսագրության իմաստավորմանը: Հիսունն անց Տոլստոյը սկսում է որոնել իր կյանքի մեկնարկի հիմքում դրված սկզբունքը: Ընդ որում` նրա այդ աշխատանքն արմատապես տարբերվում է այդ կարգի մյուս աշխատանքներից, անգամ` Ռուսսոյի «Խոստովանություն»-ից: Ի տարբերություն վերջինիս` Տոլստոյի գրության մեջ կյանքի արտաքին դրսևորումների գրեթե ոչ մի նկարագրություն չկա: Առավելապես ներսում կյանքը որոնող Տոլստոյի չավարտվող խոստովանությանը հնարավոր է հաղորդակից լինել միայն նույնպիսի կեցվածքով:
[1] Spengler O. Der Untergang des Abendlandes. Erster Band. München, 1920, էջ 186:
[2] Руссо Ж.-Ж. Исповедь. Прогулки одинокого мечтателя. М., 1949, էջ 33:
[3] Նիցշե Ֆ. Ողբերգության ծնունդը և այլն: Եր., 2013, էջ 428:
[4] Տե՛ս, Гусев Н. «Исповедь». История писания и печатания // Толстой Л., Полное собрание сочинений, т. 23. М., 1957, էջ 523-524:
[5] Толстой Л. Полное собрание сочинений, т. 61. М., 1953, էջ 219:
** Толстой Л. Полное собрание сочинений, т. 62. М., 1953, էջ 491-492: