Գրողի համար գրիչը ձեռքն առնելը սուրբ գործ է: Հոգեպես և ֆիզիկապես պատրաստ սրբագործության` նստել եմ սպիտակ թղթի առջև: Վերջապես կարող եմ ժամանակը միայն ինձ համար ծառայեցնել. տանը ժամանակավորապես մարդ չկա, ճաշը եփված է, շուրջս` ամեն բան կարգավորված: Իսկական կատարելություն: Այսպես համարյա չի լինում, սա ուղղակի նվեր է, պարգևատրում. ոչ ոք ինձ չի կանչում, ոչ ոք քաղցած չէ, ոչինչ ինձնից չեն ուզում՝ աշխատելու համար իսկական իդեալական պայմաններ: Գրիչը ձեռքիս` աչքերս սևեռել եմ թղթին ու սպասում եմ, որ ահա, հիմա կընդհատվի այս հրաշքը: Գրելու համար նման խիստ նպաստավոր վիճակի անսովորությունից հուզված եմ, ինչն էլ խանգարում է. հստակ լսում եմ սրտիս հանդիսավոր բաբախյունը, զարկերն էլ ունկնդրումիս համընթաց՝ արագանում են: Վերջին ամիսներին շատ բաներ են կուտակվել ներսումս, որոնց հնարավորություն չեմ տվել համակարգվելու կամ գոնե հերթականությամբ դուրս գալու լույս աշխարհ` թղթի վրա: Ասում են` կուտակումներն ավելի են հասունացնում թեման ու ավելի պայթյունալի է դառնում դուրս հորդումը: Բայց հիմա այդ դեպքը չէ: Բացի այդ, արտաքին աշխարհի ուսումնասիրության կուտակումները, թեկուզ կաթիլ-կաթիլ, միշտ էլ հետս են ու երբեք էլ չեմ իմանում, թե որ դրվագը երբ կարող է ծնունդ առնել: Դա կարող է լինել, ասենք, մի երկու տարի առաջ տպավորված որևէ արտահայտություն, մեքենայի ընթացքից տեսած մի պատկեր, սրճարանում հպանցիկ լսած մի խոսք… Ժամանակի ընթացքում դրանք մարմին են առնում ու երբ գալիս է ծնվելու պահը` գալիս են, ու նախօրոք չես իմանում` ինչ տեսք ունեն, ինչպես որ չենք իմանում մեր երեխաներին` ծնվելուց առաջ: Բայց հիմա ուրիշ է, ամեն բան խառնվել է, իրար հերթ չեն տալիս, երևի շատ եմ ուշացրել, դե, ժամանակն անցնելիս էլ ծնունդը բարդ է լինում` երեխան դժվար է ծնվում:
Մարդը, որպես կանոն, աշխատում է չհիշել կամ գոնե շուտ մոռանալ տանջալի ապրումները, տհաճ իրադարձություները, որոնք մնացել են անցյալում: Մա՛րդը, բայց ո՛չ գրողը: Այնքան ժամանակ դա հանգիստ չի տա, մինչև չպարպվի, չփոխանցվի այդ ամենը գրին: Միայն դրանից հետո նա կարող է ազատվել իրեն հանգիստ չտվող հույզերից: Այդպես է:
Չգիտեմ` ինչպես վարվել այս չտեսնված նպաստավոր պայմանների հետ, որ մի քիչ երկար ձգվեն: Հենց այս միտքն էլ ինձ տագնապի մեջ է գցում, վախենում եմ կիսատ կմնա… Կինը երևի չպետք է գրող լինի: Ստո՛պ, տղամա՛րդ-գրողներ, սա բոլորովին այն չէ, ինչ դուք եք մտածում: Ասածս այն է, որ կինը շարունակ ձգտում է` ամեն բան մաքուր լինի, տեղը տեղին, և դա հաճախ խանգարում է, որ նա ամբողջությամբ կարողանա նվիրվել իր գրողական աշխատանքին: Բացի այդ, նա փորձում է նույն կոկիկությունը, համակարգվածությունը բերել նաև այս խիստ կարևոր դաշտը, այսինքն` ի մի բերել այստեղ-այնտեղ գրված ձեռագրերը, մաքրագրել, չթողնել չխմբագրված, ու երբ իր ուզածով չի հասցնում անել այդ ամենը, ընկնում է անհանգստության, սթրեսի մեջ, ինչը կարող է բացասաբար անդրադառնալ նրա ստեղծագործական ընթացքի վրա: (Եվ խնդրեմ, այստեղից հնարավոր է առաջ գա «գրողական բլոկ»): Հիմա պարզորոշ լսում եմ ձեր անհամաձայնությունը, թե` ինչ է` կոկիկ տղամարդ չի՞ լինում կամ… Լա՛վ, լա՛վ, դա կարևոր չէ, որովհետև ես պետք է օգտվեմ այս իդեալական նպաստավոր պայմաններից` պատմվածքս գրեմ: Ահա:
Այս լռությունը, իսկապես, անսովոր է: Հասկացա՝ հեռուստացույցն է անջատված: Սովորաբար այն միացվում է օրվա մեջ մեկ անգամ` առավոտյան և անջատվում մեկ անգամ` գիշերը: Պարզապես հիմա սկեսուրս տանը չէ: Գուցե ցա՞ծր միացնեմ, հենց այնպես, որպես պատրանք, թե՝ տանը մարդ կա… Հազիվ մենակ եմ, պատմվածք գրելու համար նպաստավոր պայմաններում, իսկ մտքովս ինչ հիմար բաներ ասես, որ չեն անցնում: Բակում նույնպես լռություն է, շատ կասկածելի է: Ասես բոլորը նստել են պատմվածք գրելու: Ոչ մի խաղացող երեխա չկա: Կամ էլ բոլորը խոսքները մեկ են արել, որ ինձ չխանգարեն՝ պատմվածքիս համար անհրաժեշտ պայմաններ ապահովելու համար: Երեկ էր. չորրորդ հարկի փոքրիկ Կարոն այնպես գոռաց` մա՛մ, որ շենքի բոլոր մամաները (այդ թվում նաև ես) վախեցած դեպի պատուհանները նետվեցինք: Մտածեցի՝ վերջ, ընկել-արյունլվիկ է եղել կամ կատաղած շուն է հարձակվել վրան, իսկ նա`«փող գցի՝ մառոժնի առնեմ»: Բայց հիմա կատարյալ լռություն է, ու ես շուտով ահա կգրեմ առաջին նախադասությունը: Դժվարը առաջինն է, հետո արդեն կգնա…
– Կարմիր խնձո՜ր: Կարմիր խնձո՜ր:
Վերջապես ձայն եկավ, թեթևացած ժպտացի: Ձայնն, իհարկե, ինձ կխանգարի, բայց խոստովանեմ՝ դրան սպասում էի: Չգիտեմ` ինչու: Չէ, ես ոչ մի կարմիր խնձորի չէի սպասում: Այնուամենայնիվ, մոտենում եմ պատուհանին, տեսնեմ` ում կարմիր խնձորն է: Հավանաբար ուրիշներն էլ են մոտեցել նման հարցադրումով, որովհետև պատուհաններից բավականին մարդկանց գլուխներ էին դուրս եկել, մի քանիսը ժպտում էին: Համենայն դեպս պարզեցի, որ դա մեկինը չէ, երևի մի ողջ գյուղի, ես կասեի` ամբողջ շրջանի կարմիր խնձորն է` դատելով մեքենայի թափքի պարունակած խնձորի քանակից: Պատուհանն ամուր փակեցի, հետո եկա, նստեցի գրասեղանիս առջև: Գրիչս չկար, որտե՞ղ թողեցի: Նորից հետ գնացի պատուհանի մոտ: Պատուհանի գոգին էր, վերցրեցի, բերեցի: Գրիչս նորից ձեռքս առա` որպես հոսանքի աղբյուր: Վե՛րջ: Էլ չեմ շարժվի ոչ մի տեղ:
Կարմիր խնձո՛ր: Տեսնես ինչու՞ հենց խնձորն է ամուսնական առաջին գիշերվա խորհրդանիշը: Դե, պարզ է, ժողովուրդն է ընտրել, բայց ինչո՞ւ հենց կարմիր խնձորը և ոչ թե ասենք` կարմիր ձմերուկը կամ կարմիր պոմիդորը:Հավանաբար աստվածաշնչյան պատմությունից է խնձորը ձեռք բերել իր հեգեմոն նշանակությունը: Հետագայում էլ, իհարկե, առիթ ունեցավ ճակատագրական դառնալու, երբ դարձավ «կռվախնձոր» ու սկիզբ դրեց տրոյական պատերազմին: Բայց ինչո՞ւ հենց խնձորը, չէ՞ որ Եդեմը պետք է որ լիքը լիներ տարբեր պտուղներով… Ես կասեի` դեղձի թավշե հմայքը, տանձի բարեկազմությունը կամ օրինակ` սալորի զսպվածությունը կամ սեխի ռոմանտիկ բույրը ամենևին չեն զիջում պարզունակ կլոր խնձորին: Ճաշակին ընկերուհի չկա: Երբ առաջին անգամ դեղձ եմ ճաշակել, հաստատ զգացել եմ նրա անհատականությունը. մինչև հիմա ամեն անգամ փշաքաղվում եմ նրա հետ շփվելիս: Հետաքրքիր է, եթե խնձորի փոխարեն դեղձ լիներ, Եվան դարձյա՞լ կաներ մեղսագործություն: Եթե ես Եվան լինեի, Աստված, երևի, ինձ համար ծիրանի ծառ տնկեր. գուցե գնայի մեղսագործության: Եվան, հավանաբար, խնձորասեր է եղել: Համենայն դեպս, եթե դիտարկելու լինենք որպես մրգերի նախասկիզբ, խնձորին բոլորովին էլ պատիվ չի բերում, որ հենց նա՛ դարձավ գայթակղության պատճառը, հենց նրա՛ պատճառով մարդն արտաքսվեց Եդեմից, հետևաբար և` ողջ մարդկությունը: Ա՛խ, Եդե՛մ…
Թերևս արժի հրաժարվել և ընդհանրապես չուտել այդ չարաբաստիկ պտուղը: Տեսնես ի՞նչ արժի այն միրգը, որի պատճառով մարդկությունը զրկվեց Եդեմից: Այդ հարցը պարզելու վճռականությամբ գրիչը ձեռքիս` մոտեցա պատուհանին: Հենց այդ ժամանակ բաց պատուհաններից մեկից հարցրին.
– Ի՞նչ արժի խնձորը:
– 700 դրամ՝ շաքար-շրխկան խնձոր, էլ շակալադ պետք չի՛:
Հապա մի դրա՛ն տեսեք, դրա օձի լեզվին, ո՜նց է գայթակղում մարդկանց: Երևի օձն էլ է այդպես արել: Խնձորը պետք է որ գնահատվեր ամենաէժանը, ես կասեի` մարդկությունը պետք է ընդհա՛նրապես փող չտա այդ չարաբաստիկ պտղին, որի համար Աստված աքսորեց մեզ Երկիր, բայց փոխարենն ավելի է թանկանում, աբսո՛ւրդ: Շոկոլադ-խնձո՛ր: Ես խնձորը շատ լավ տարբերում եմ շոկոլադից, չեմ գայթակղվի, ես իմ նախնուհու պես թույլ չեմ: Խնձոր առնող չը՛-կա՛: Պատուհանը սկզբունքորեն փակեցի ու վերադարձա տեղս: Ո՛չ մի խնձոր: Ուրիշ միրգ լիներ` կառնեի: Գրի՞չս ուր է: Խնդրեմ, ինչ-որ չափով խնձորն ինձ էլ գայթակղեց. երևի թողել եմ պատուհանի գոգին: Նորից գնում եմ պատուհանի մոտ, վերցնում ու վերադառնում: Խնձորի տերը դեռ իր կարմրաթուշների չտեսնված գովքն էր անում: Քանի հոգի արդեն խմբվել էին ցածում խնձորի համար: Իսկ ես ամուր եմ, չեմ գայթակղվում: Ես Եվան չեմ, բարոյապես կայուն եմ ու պետք է հիմա գրեմ իմ պատմվածքը: Ճիշտ է, քիչ մնաց երկու անգամ կորցնեմ գրիչս: Տես է, փորձում է գայթակղությամբ գրիչը ձեռքիցս առնել: Այդ էր պակաս: Չի’ հաջողվի: Միևնույն է, գրելու եմ: Փորձում եմ կենտրոնանալ այն կուտակված պաշարի վրա, որ տարերային վխտում է ներսումս ու սպասում, որ ընթացք տամ իրեն: Դարձյալ խնձորներն են աչքիս առջև՝ կարմիր, նույնիսկ կանաչ ու դեղին: Տեսնես դրանցից որ մեկը սահուն վերածվեց անմահական խնձորի՝ որպես ավանդությունների ու հեքիաթների պարտադիր բաղկացուցիչ տարր: Անմահական խնձորի համար չե՞ն ստիպված եղել հազար ու մի փորձությունների գնալ, յոթ սար ու յոթ ծով անցնել, դևերի ու վիշապների գլուխ կտրել: Ա՛յ քեզ խնձորամոլություն: Հեքիաթների վերջում էլ, չգիտես ինչ ձևով, երկնքից ընկնում է երեք խնձոր` մեկ` պատմողին, մեկ՝ ասողին, մեկ՝ լսողին. դա էլ երևի որպես պարգևատրություն համբերության համար կամ եթե Աստված չանի` ընկնի գլխին, սթափվեն, հեքիաթի աշխարհից հետ գան իրականություն:
Ինչ-որ շատ մտածեցի խնձորի մասին: Խնձոր, հա’ խնձոր: Կարծեմ խոսքը պետք է գնար մարդու մասին` որպես գրական զննումների ու որոնումների առարկայի: Իսկ ժամանակն այնպե՜ս արագ է թռչում:
Լսվում է դռան զանգը: Խնդրեմ` վերջ: Երևում է` գրելու համար նպաստավոր-իդեալական պայմաններն ինձ համար չեն: Ինչ արած, ուրեմն պիտի աշխատեմ հին, փորձված ձևերով` ինքս ինձնից կողոպտած կարևոր պահերի արանքներում կամ պարզապես քնի հաշվին ու հետո զարմանամ, թե ինչպես հաջողվեց… Գողացված պահեր են` թանկ, դիֆիցիտ: Բայց հիմա, ամեն դեպքում, այդքան հեշտորեն չեմ հանձնվի, դեռ կփորձեմ շարունակել նստած մնալ իմ սենյակում՝ թղթիս առջև, մի փոքր էլ դիմադրել. սպիտակ թուղթն ընդդեմ կարմիր խնձորի: Այդպես էլ արեցի: Աղջիկս, հուրախություն ինձ, ըմբռնումով մոտեցավ աշխատելուս փաստին. չանհանգստացրեց ինձ, նույնիսկ հետս չխոսեց: Միայն 20-30 րոպե հետո, երբ մտքերս կարծես թե ամբողջանում էին թեմայի շուրջ, երբ սպիտակներն արդեն լիովին պատրաստ էին վճռական հաղթական գրոհին, կամացուկ դուռը բացվեց.
-Մա՛մ, խնձոր ունե՞նք…
Իրոք որ գրողը (ուհին) <><> ուներ,որոնք,կարծում եմ ,իրար էին խառնվել:Երևի ինձ վերջում երեք խնձոր պետք է տային համբերությանս համար: Չեմ ուզում վատ բաներ գրել,առավել ևս,որ հեղինակի միայն էս գործն եմ կարդացել,բայց ամեն ինչ շատ պարզ էր գրված, առանց որևէ փակագծի…Կամ էլ ես չհասկացա…
Իրոք որ գրողը (ուհին) ներսում վխտացող կուտակված պաշարներ ուներ,որոքն,կարծում եմ ,իրար էին խառնվել:Երևի ինձ վերջում երեք խնձոր պետք է տային համբերությանս համար: Չեմ ուզում վատ բաներ գրել,առավել ևս,որ հեղինակի միայն էս գործն եմ կարդացել,բայց ամեն ինչ շատ պարզ էր գրված, առանց որևէ փակագծի…Կամ էլ ես չհասկացա…
Լավն էր խնձորը
Շատ եմ գնահատում իրերի մեջ խորանալու գրողի աչքը՝ շարադրված պարզ լեզվով, եւ հումորը. այս ամենը տեսա այս պատմվածքում: Ընտի՜ր էր
Քաղաքակրթության պատմության ճանապարհ կար նշմարվող՝ դիպուկ հումորով շաղախված… Հեչ պետք չի բարդ-բարդ նախադասություններ գրել՝ դա ցույց տալու համար: Գերազանց գործ է:
kardacvec mi shnchov u mets hachuyqov!