«Երբ առնետները կարդալ գիտեին»-ը արձակագիր Արամ Ավետիսի երրորդ գիրքն է։ Լույս է ընծայել «Ակտուալ արվեստ» հրատարակչությունը «Ջեբգիր» մատենաշարով։
Սույն վերլուծության հիմքում շվեյցարացի լեզվաբան Ֆերդինանդ դը Սոսյուրի նշանագիտական մոդելն է, ինչպես նաև Ռոլան Բարտի հարանշանակությունների տեսությունը։ Ինչպես գիտենք, Ֆ․ Սոսյուրը նշանը երկատել է նշանակիչի և նշանակյալի, որոնցից առաջինը իրենից ներկայացնում է արտահայտության պլանը, իսկ երկրորդը՝ բովանդակության պլանը։ Ռոլան Բարտը առանձնացնում է նշանակության երկու մակարդակ՝ դենոտացիաներ, որտեղ նշանը բաղկացած է նշանակիչից և նշանակյալից և կոնոտացիաներ, որում առաջին մակարդակի նշանն օգտագործվում է որպես նշանակիչ և նրան վերագրվում է արդեն կոննոտատիվ նշանակյալը։ Դենոտացիան կիրառվում է որպես նշանի սահմանված կամ բառացի նշանակություն, իսկ կոնոտացիան ցույց է տալիս նրա սոցիոմշակութային և անհատական զուգորդումները։ Կոննոտացիաները բխեցվում են ոչ թե անմիջապես նշանից , այլ նրանից թե հասարակությունը ինչպես է կիրառում և ինչ նշանակություն է հաղորդում նշանակիչին և նշանակյալի։ Գրքի շապիկի (նկարիչ Արևիկ Բեջանյան, ձևավորումը Մկրտիչ Մաթևոսյանի) վերլուծության համար կիրառվել է նկարագրական վերլուծության մեթոդը, որի միջոցով առանձնացվում է տեսողական (վիզուալ) պատկերը, դրա նշանակությունները և իմաստը։
Հեղինակի խոսքերով իր վեպը մի մարդու մասին է, որ հայտնվում է առնետների, կրծողների աշխարհում ու փորձում մարդ մնալ: Սակայն, հասկանում ենք, որ մարդը հենց առնետն է և գուցե ավելի ստորադաս կենդանի, ինչպես ասում է հեղինակը «…ես չէի ուզի, որ իմ ստերիլ առնետներին մարդիկ խառնեին քաղաքական այրերի հետ: Իմ առնետների մեջ մարդկային երանգներ դեռ մնացել են»: Իսկ հեղինակը իրեն համարում է ԲԱՌՆԵՏ, բառ նետող, քանի որ իր բառերը գրելու համար չեն, այլ նետելու:
Ըստ հեղինակի՝ առնետն արդեն մի խորհրդանիշ է, որ կապում է իրար եւ՛ պատերազմը, և՛ համավարակը: Գիրքը լույս է տեսել 2020 թվականին, որը «առնետի խորհրդանշանը կրող տարի էր․ և այս ամենը, իհարկե, ուղղակի համընկնում չէ»: «Մարդիկ ու մկները ունեն նույն գենետիկ կոդը, բայց նույն կոդը երկու տարբեր էակներ է ստեղծել: Մարդիկ ու մկները հիվանդանում են նույն կերպ: Բայց մարդը մուկ կարող է լինել, իսկ մուկը մարդ՝ ոչ»: Ամեն մարդ իր ներսում մուկ է, որը մարդակեր է:
Այսպիսով՝ մարդ-առնետ համաբանության միջոցով հեղինակը վեր է հանում երբևէ եղած, ներկա և ամենայն հավանականությամբ ապագա իրականությունը, որում գոյություն ունի մարդը՝ իր ներքին, թաքնված «առնետային» մղումներով, և մեկ անգամ ևս դրոշմում իր ատելությունը մարդու հանդեպ՝ երբեմն նույնիսկ գերադասելով առնետին մարդուց:
Տրամաբանական է, որ գրքի շապիկը զարդարվելու էր՝ հաշվի առնելով գրքի բովանդակային առանձնահատկությունները: Գրքի շապիկին պատկերված է «դիահերձման» պատրաստ առնետ, որի վերջույթները մեխված են, ու հստակորեն երևում են ներքին օրգանները: Կարծես սա հուշում է, որ հեղինակը դիահերձելու է իր հերոսին՝ մարդանման առնետին կամ առնետանման մարդուն՝ ներթափանցելով նրա ներքին օրգաններից մինչև ներքին միտք, հոգի ու բուն էություն, բացահայտելով այն, ինչ մակերեսին հնարավոր չէ նշմարել ու ասելով այն, ինչ շատերը խուսանավում են: Առնետի դին մեխերով ամրացված է սև հարթությանը: Ու՜ր պիտի փախչի դին: Կարծես հեղինակը փակում է բոլոր ելքերը անգամ մեռած առնետի համար՝ վստահեցնելով, որ մահվան թակարդից անգամ ելք չկա և ամեն գնով ընթերցողին ցույց է տալու քողարկված էությունը առնետ-մարդու: Այս մեխերը հիշեցնում են նաև քրիստոնյաների համար ամենանշանավոր ու կարևոր կերպարներից մեկին՝ Փրկչին, որ անլուր տանջանքների ենթարկվեց ու խաչվեց փայտին հանուն մարդկության փրկության: Սակայն այս պարագայում գործ ունենք «Կռիստոսի» հետ, ինչպես ասում է գրքի հերոսը: Նրա համար Աստվածաշունչը պարզապես Հին ԿԱՏԱԿարան է, իսկ շապիկին պատկերված առնետը գուցե նա է, ով զոհեց իրեն մյուս առնետների մեղքերի համար:
Դիահերձման պատրաստ առնետի օրգանները մատնանշող թելեր/պարաններ կան: Սրանք հիշեցնում են Ջ. Սվիֆթի հայտնի հերոսներից մեկին՝ Գուլիվերին: Վերջինս, հայտնվելով լիլիպուտների երկրում՝ Լիլիպուտիայում, անասելի սարսափ է առաջացնում իր ահռելի չափսերի պատճառով: Եվ ի հետևանս սրա՝ իրենից մի քանի անգամ փոքր մարդիկ հորիզոնական դիրքով պարաններով կապկպում են Գուլիվերին: Լիլիպուտները Սվիֆթի գրքում խորհրդանշում են մարդկության՝ սեփական աննշան գոյության հանդեպ ունեցած սին հպարտությունը: Սվիֆթը հիանալիորեն ընդգծում է հեգնանքը, այն է՝ Գուլիվերի այցելած ամենափոքր մարդիկ իրականում ամենասնապարծն ու ինքնագոհն են: Լիլիպուտիայում ավելի շատ չարախոսություն, սադրանք և դավադրություն կա, քան որևէ այլ վայրում, և ավելի շատ փոքր ուղեղներ, որ իրենց մեծ են երևակայում: Լիլիպուտներին կարելի է զուգորդել հենց մարդկանց հետ, որ պարաններով փորձում են կապկպել իրենցից մի քանի անգամ փոքր, բայց թերևս ավելի մաքրասեր ու խելացի կենդանուն: Կամ էլ հենց հեղինակի հետ, որ կապել է առնետին ու ամեն գնով ուզում է բացահայտել, ուսումնասիրել նրա էությունը։
Շապիկին տեսնում ենք մի քանի գույների համադրություն՝ սև, սպիտակ, մոխրագույն և կարմիր: Այս գույները տարբեր աշխարհընկալում ու մտածելակերպ ունեցող ժողովուրդների մոտ տարբեր կերպ են ընկալվում: Անհնար է հերքել, որ կարմիրը հիմնականում բացասական նրբերանգներ ունի՝ լինելով ինքնին արյան գույնը: Այն կարող է խորհրդանշել պատերազմ, սպանություն, բուռն կիրք և այլն: Արևմտյան մշակույթներում սևը ևս ունի բացասական ընկալում: Այն կապվում է տխրության, ցավի, տառապանքի ու մահվան հետ: Սակայն հին Եգիպտոսում այն խորհրդանշում էր վերածնունդ և սկիզբ: Չինաստանում այս գույնը զուգորդվում է ուժի, կայունության հետ: Արևելյան մշակույթներում սպիտակը համարվում է վատ նշան, տառապանքի գույն: Իսկ արևմտյան մշակույթում՝ անմեղություն, մաքրություն, կուսություն: Մոխրագույնը խորհրդանշում է չեզոքություն և համագործակցություն: Թերևս այն պատճառով որ գտնվում է սևի և սպիտակի միջակայքում: Գույների խորհրդանիշերը տարբեր են՝ կախված մշակույթից:
Աղյուսակ 1
Նշանակյալ | Նշանակիչ | ||
Դենոտացիա | Կոնոտացիա | ||
Առնետ | Առնետի՝ սև հարթությանը մեխերով ամրացված դի, որից դուրս են թափվել ներքին օրգանները, փորոտիքը և այլն։ | Առնետը ներկայանում է որպես հավաքական կերպար և խորհրդանշում մարդու խորամանկ, ճարպիկ ու կործանարար բնույթը։ Գրքի հերոսը շրջապատված է մարդ հիշեցնող «առնետներով»։ Հեղինակը գրքի միջոցով փորձում է ընթերցողի առջև դնել մարդու իրական էությունը, ներքին մտքերը, թաքնված մղումները։ Կարելի է ենթադրել, որ իր մտադրությունը իրականացնելու համար հեղինակը պատրաստվում է «դիահերձել» առնետին, այլ կերպ ասած՝ բացահայտել նրան ամենայն մանրամասնորեն։ | |
Աղյուսակ 2
Նշանակյալ | Նշանակիչ | ||
Դենոտացիա | Կոնոտացիա | ||
Մեխ | Վեց մեխեր, որոնց միջոցով գամել են առնետին սև տարածության վրա։ | Մեխված մարմինը կարելի է զուգորդել Քրիստոսի մարմնի հետ։ Գրքի հերոսը ուղղակիորեն կամ անուղղակիորեն հիշատակում է «Կռիստոսին»՝ Քրիստոսի փոխարեն, ու քանի որ գրքի հերոսները մարդկանց փոխարեն առնետներ են, ըստ հեղինակի՝ առնետների մեղքերը իր մահով քավել է ոչ թե Քրիսոտոսը, այլ «Կռիստոսը»։ | |
Աղյուսակ 3
Նշանակյալ
|
Նշանակիչ | ||
Դենոտացիա | Կոնոտացիա | ||
Սև հարթություն | Սև անորոշ, դատարկ հարթություն | Սև հարթությունը խորհրդանշում է կյանքի անորոշությունը, տառապանքը ու կյանքի իմաստի, գոյության խորհրդավորությունը։ Այն նաև հեղինակի համար ծառայում է որպես «դիահերձման սեղան»։ | |
Աղյուսակ 4
Նշանակյալ | Նշանակիչ | ||
Դենոտացիա | Կոնոտացիա | ||
Գծեր | Սպիտակ գծեր, որոնք, հստակ չէ՝ սև հարթությունից են բարձրանում, թե վերևից են իջնում առնետի վրա։ | Սպիտակ գծերը հիշեցնում են Սվիֆթի հերոս Գուլիվերին, որին լիլիպուտները փորձում էին ամենայն մանրամասնությամբ ուսումնասիրել՝ կապկպելով պիրկ պարաններով՝ խուսափելու վերջինիս հնարավոր փախուստից և կործանարար աղետներից։ Համանման կերպով հեղինակը «կապել է» իր հերոսին՝ մանրազնին «հետազոտության» ենթարկելու։ | |
Աղյուսակ 5
Նշանակյալ | Նշանակիչ | ||
Դենոտացիա | Կոնոտացիա | ||
Գրքի վերնագիր, հեղինակի անուն ազգանուն | Գրքի վերնագիր՝ «Երբ առնետները կարդալ գիտեին» հեղինակի անուն ազգանուն՝ Արամ Ավետիս | Օգտագործված են տարբեր տառաչափեր և տարբեր տառատեսակներ, որոնք հաղորդում են խորհրդավոր, ինչ-որ տեղ հոռետեսական տրամադրություն։ Մեծատառերը բացակայում են։ Ըստ երևույթին՝ այստեղ չկա «հատուկ» ոչինչ։ Եվ մարդը, և հերոսները այնքան էլ կարևոր ու «հատուկ» չեն իրենց գոյությամբ։ Հեղինակը հաճախ է նշում իր հարցազրույցներում, որ սերը առ գրականություն և ընթերցանություն նվազել է։ Եվ ըստ երևույթին, իր գիրքը կարող են կարդալ, ավելի շուտ կրծել միայն իրական ընթերցողները՝ «գիրք կրծողները», ինչպես ընդունված է ասել մեր խոսքում։ Եվ կարելի է ենթադրել, որ այս վերնագիրը ներակա հղում է կատարում հենց իր ընթերցողին։ | |
Առնետի ընկալումը տարբեր մշակույթների խորհրդանշական համակարգում
Առնետները ուղեկցել են մարդուն և եղել մարդկության պատմության մի մասը մարդկային քաղաքակրթության սկզբից ևեթ: Շատ մշակույթներում առնետները հիմնականում զուգորդվում են բացասական երևույթների հետ, ինչպիսիք են՝ մահը, վատ հիգիենան, աղտոտությունը, զանազան հիվանդությունները, որոնց տարածման պատճառն էլ հենց կրծողների կարգին պատկանող այս տեսակն է: Սակայն որոշ մշակույթներում առնետը աչքի է ընկնում իր յուրօրինակ հատկանիշներով ու առանձնահատկություններով: Չնայած արտաքին տեսքի պատճառով ձեռք բերած վատ համբավին, բավականին մաքրասեր կենդանիներ են: Խելացի են ու շփվող: Ունեն սուր զգայարաններ: Հատկապես սուր է լսողությունը և հոտառությունը:
Շատ մշակույթներում առնետները խորհրդանշում են հաջողություն, առատություն, հարստություն, ճոխություն ագահության ու գողության հետ զուգորդվելու պատճառով:
Ուսումնասիրությունների արդյունքում պարզվել է, որ առնետներին բավականին հեշտ է վարժեցնելը: Հետևապես առնետը կարող է խորհրդանշել գիտություն և առաջընթաց:
Բնիկ ամերիկյան մշակույթում առնետը զուգորդվում է արագության, ճարպկության, խորաթափանցության և խորամանկության հետ:
Արևելյան խորհրդանշական համակարգում՝ մասնավորապես Չինաստանում, առնետը կապվում է փողի, հարստության հետ: Ըստ չինական մի ավանդազրույցի՝ առնետները փորձում են իրենց աղջկան ամուսնացնել ամենաազդեցիկ փեսացուի հետ: Եվ գալիս են այն եզրակացության, որ ամենացանկալի փեսացուն կատուն է, քանի որ բոլոր առնետները վախենում են կատվից: Հարսանիքի օրը կատուն մեծ խառնաշփոթ է առաջացնում ու ուտում հյուրերի մի մասին: Չինական ավանդազրույցներում առնետը պատկերվում է որպես դիվային տարր պարունակող արարած, որն ունակ է վերածվելու արական սեռի հրեշի՝ ի տարբերություն աղվեսի, որ վերածվում է իգական սեռի դևի:
Ճապոնիայում կա մի ավանդապատում, ըստ որի՝ առնետն է մարդկանց բրինձ բերել և հետևաբար խորհրդանշում է շռայլություն, առատաձեռնություն և կապվում է խելքի ու արդյունաբերության հետ: Հնդկաստանում ևս առնետը կապվում է փողի և առատության հետ:
Առնետների քրիստոնեական ընկալումը այլ է: Աստվածաշնչում եբրայերեն «akbar» բառով է բնութագրվում կրծողների կարգը, այդ թվում՝ առնետներ, մկներ, գերմանամկներ ու ցատկամկներ, որ իրենց կործանող ու աղետածին բնույթի պատճառով զուգորդվում էին չարիքի հետ: Ղևտական գրքում (11:29) գրված է «Երկրի վրա վխտացող արարածներից սրանք են անմաքուր ձեզ համար. կուրամուկը, ճագարամուկը և մողեսն՝ ըստ իր տեսակի…»:
Կելտերի մշակույթում առնետները օժտված են մարգարեական պայծառատեսական հատկություններով: Նրանց տրված է վեցերորդ զգայարան, որի շնորհիվ կարող են գուշակել ապագան, հատկապես մոտալուտ, վերահաս աղետներով լի ապագան: Այդ ավանդազրույցներից մեկի համաձայն՝ եթե առնետները լքում են նավը, ապա այն վաղ թե ուշ խորտակվելու է: Մեկ այլ ավանդազրույց. եթե առնետները լքում են իրենց բնակեցրած տունը, ապա ընտանիքի անդամներից մեկը մահանալու է:
Աֆրիկյան որոշ ցեղեր վստահ են, որ մահացածների հոգիները այցելում են իրենց սիրելիներին՝ առնետների, օձերի ու մողեսների կերպարանք ստացած: Վերոնշյալ կենդանիները համարվում են սուրբ, իսկ նրանց սպանելը՝ մեղք:
Հին Եգիպտոսում առնետները միաժամանակ խորհրդանշում էին և´ իմաստություն և´ կործանում: Հայաստանում առնետը մեծ մասամբ զուգորդվում է խորամանկության, ճարպկության և նենգության հետ։
Այսպիսով, որոշ մշակույթային ընկալումներ համընկնում են միմյանց հետ չնայած որոշ ընկալումներ հակոտնյա են:
Այս վերլուծության միջոցով, որ հիմնված է Ֆ․ Սոսյուրի և Ռ․ Բարտի նշանագիական տեսությունների վրա, փորձ կատարվեց վեր հանելու վերոնշյալ գրքի շապիկի վրա պատկերված նշանների միջև հարաբերությունները, իմաստները և նշանակությունը։ Այս ամենը էլ ավելի պատկերավոր կերպով ներկայացվեց աղյուսակների տեսքով, որոնցում արտացոլված են տրված նշանակիչ-նշանակյալ, դենոտացիա-կոնոտացիա հարաբերությունները։ Նաև անդրադարձ կատարվեց զանազան մշակույթներում առնետի խորհրդանիշին, ընկալմանը, այդ կենդանու շուրջ ձևավորված ավանդապատումներին ու հասարակության վերաբերմունքին։
Հղումներ
- Signifier and Signified in FedEx Advertisement–https://media-studies.com/signs-analysis-fedex/
- Gulliver’s Travels-https://www.britannica.com/topic/Gullivers-Travels
- Rat Symbolism and Meaning-https://worldbirds.com/rat-symbolism/#christ
- Semiotic Analysis of Gundala Movie Poster, Atlantis Press
- Denotation and Connotation in Advertisement-https://media-studies.com/denotation-connotation/
- Color Meanings-https://www.colorsexplained.com/color-black-meaning-of-the-color-black/
- Սուսան Վարդանյան, Նշանագիտության ուսումնամեթոդական ուղեցույց