Հարցազրույցն արտատպված է «Իրատես • de facto» շաբաթաթերթից / Թիվ 19 (220), 2010 Հոկտեմբերի 22-25
Բանաստեղծ Կարեն Անտաշյանը մի շարք առցանց գրական նախագծերի նախաձեռնողն է, հեղինակ է երկու գրքերի` «Վերջից հետո, Սկզբից առաջ», «Անտաշատ»: Զրույցը գրողի հետ ամենօրյա խնդիրների շուրջ է:
– «Երբ վերջանում են բոլոր տեսակի նախընտրական արշավները, կուսակցական բախումները, հեղաշրջումները, բնական աղետները, համաճարակները, պատերազմները, ցեղասպանությունները և այն ամենն, ինչից հետո մարդը մենակ է մնում իր ողբերգության հետ, սկսվում է գրականության ժամանակը»: Բայց նշվածները վերջ չունեն, արագորեն հաջորդում են իրար, ուրեմն ժամանակ չկա նաև գրականությա՞ն համար:
– Նշվածները վերջ չունեն պատմությա՛ն համար, իսկ ապրող մարդը միշտ պատմությունից դուրս է: Պատմությունը մեռած մարդկանց մասին է, գրականութունը` ապրող:
– «Կյանքը սիրում է իրեն նայել կողքից»: Պոեզիան նույնպե՞ս կյանքին կողքից նայելու ձև է, թե՞ կյանքն ավելի ապրելու ու զգալու:
– Առանց ավելորդ սեթևեթանքի իմ պոեզիան «թուղթ ու գիր» է նախ և առաջ ինձ վրա: Սարսափելի ճշգրտությամբ ինձ հետ կատարվում է այն ամենն ինչ ես գրում եմ գրական-գեղարվեստական անշառ նկատառումներով: Բայց ես վստահ չեմ` այսպես կոչված ճակատագրի ներքին կանխազգացումն է գրվում, թե դա տարածությունն ու ժամանակը կառավարելու գրի հատկությունն է: Հիմա մի էքսպերիմենտ եմ դրել. գրել եմ «ձեր սիրած բանաստեղծը կմեռնի առաջիկա աշնանը» տող, եթե մինչ նոյեմբերի վերջ չմեռա` ուրեմն ես ոչ ոքի սիրած բանաստեղծը չեմ. բախտս բերեց:
– Քո պոեզիայով փորձում ես մոտենա՞լ իրականությանը, թե հեռանալ իրականությունից:
– Ինչպես արդեն իմացաք` «կանխակալ նենգությամբ» փորձում եմ ստեղծել այն:
– Արտեմ Հարությունյանը իր գրքի շնորհանդեսի օրը որպես շատ լավ բանաստեղծ առանձնացրեց քեզ: Դո՞ւ էլ ես այդպես կարծում:
– Արտեմ Հարությունյանի նոր գրքին լավ ծանոթ եմ, բայց ցավոք շնորհանդեսին ներկա չեմ եղել ու ձեզնից եմ իմանում նրա այդ կարծիքի մասին: Հայգրակի ավագ սերնդից Արտեմ Հարությունյանն այն քչերից է, որ ոչ միայն չի մերժում, այլև ակտիվ շփվում է նոր սերնդի հետ, միշտ վարպետության դասերով ու տպավություններով կիսում է իր գիտելիքներն ու փորձը: Իսկ գովեստների գայթակղությանը փորձում եմ դիմակայել` անժամանակ քաքմեջ չլնելու համար:
– Կարծում ես չկան այսօր բանաստեղծներ, որ գրում են հանգերով, գրում են քնարական, բայց գրում են լավ…
– Կան, իհարկե կան, ես ինքս երբեք չեմ մերժել հանգավոր բանաստեղծությունը, օրինակ կարելի է աճեցնլ քառակուսի ձմերուկ` պտուղը նախապես համապատասխան կաղապարի մեջ խցկելով, սակայն դրանից հո ձմերուկը սեխ չի՞ դառնում, էլի նույն ձմերուկն է` ուղղակի խնդալու քառակուսի տեսք ունի:
-Ինչո՞ւ է Սևակին չսիրելը դարձել մոդայիկ:
– Ճիշտ նույն պատճառով, ինչու և սիրելը: Մոդան անցողիկ բաների մասին է, որոնք գալիս են պատմական վեհությամբ և հեռանում առաջիկա նոր սեզոնի հետ:
-Դու ո՞ւմ ես սիրում:
– Բոլոր զարդերից միշտ նախընտրել եմ ձուլակտորները: Ես սիրում եմ հայոց լեզուն և դողում եմ լեզվի վրա, ինչպես տղայիս վրա կդողայի:
– Չարենցի անտիպ գործերը մասսայականացնելու վիճահարույց խնդրին ո՞նց ես վերաբերվում:
– Ես դեմ եմ սեռահասուն մարդկանցից թաքուն պահվող բաներին:
– Չարենցը ի՞նչ կասեր, եթե կարդար քո գործերը: Երբևէ մտածե՞լ ես…
– Համալսարանում մի անգամ հոգի կանչեցինք` Չարենցն եկավ, ես էլ տրամադրված էի, որ հոգուց իմանալու եմ` բանակ գնալու եմ, թե` չէ, որտե՞ղ եմ աշխատելու, ե՞րբ եմ ամուսնանալու և ա՞րդյոք էսինչի հետ, ի՞նչ ավտո եմ քշելու… բայց որ Չարենցն էր` ամաչեցի հարցնեմ այդպիսի «ստից բաներ», երևի որ հիմա գա, ասի տղա ջան, մի բան կարդա` կքաշվեմ էլի, չեմ կարդա, կասեմ ես տնտեսագետ տղա եմ, մեծությո՛ւն, քո Նավզիկեն էլ աշխարհի ամենասիրած բանաստեղծությունն է իմ:
– Ասում են` ստահակների վերջին հանգրվանը հայրենասիրությունն է: Գրողները ի՞նչ են անում այդ տարածքում…
– Գրողի հայրենիքն իր լեզուն է, և բնավ պարտադիր չէ «Օ՜, իմ հայրենիք, ինչ լավ, սիրուն ես» բաներ գրել հայրենատեր լնելու համար: Ես հայրենիք բառն իր ներկայիս բռնաբարված լոզունգայնությամբ տանել չեմ կարողանում. «հոգևոր ինքնության տիրույթն» ավելի ընդգրկուն է:
– Ավելի շատ իրակա՞ն կյանքում ես լինում, թե՞ վիրտուալ: Գրում ես` «Մենք այստեղ սովորում ենք ապրել առաջին ու վերջին անգամ»: Սիրտդ չի՞ ցավում այն ժամանակի համար, որ անցկացնում ես համացանցում:
– Ես իրական շփման պակաս չունեմ, ի տարբերություն շատերի, ովքեր համացանցում ծերանում են հայկական լեռնաշխարհում սեքսի և ծովի խրոնիկ բացակայությունից: Ես համացանցն ընդունել եմ իմ կյանք, որպես սոցիալական համակեցության նոր կերպ: Առաջիկայում ավելի կկրճատեմ օնլայն ժամանակս, երբ ընտանիք ունենամ:
– «Ամբողջ աշխարհը բնակեցված է ուրիշ մարդկանցով»: Այդ ուրիշները սոցիալական կայքերում դառնում են քո ընկերները: Վիրտուալ ըներները: Իրականում գուցե մենակ ես…
– Պորտդ կտրեցին` ցմահ մենակ ես, իսկ երբ ինտերնետդ են կտրում` դրան գումարած նաև նեռվային ես:
– Հայ-թուրքական հարաբերությունները սրվել են, հարցեր են վեր հանվում, որ նախկինում աննկատ էին մնում: Մեկ պատարագի թույլտվություն, մեկ նամազ Անիում, ծպտյալ հայերի խնդիրը և այլն, և այլն… Ո՞րն է գրողի, քո դեպքում, նաև` բլոգերի դերը: Կարծես թե լռություն է: Թե՞ ակտիվությունը երիտասարդների դրսևորվում է նրանով, թե ով` ումը ինչքան comment կթողնի:
– Որքան էլ մեզ հիմա ցավեցնեն թուրքերի սրբապիղծ կապիկությունները, նրանց հետ որևէ հարաբերություն ունենալն այս փուլում ես նախընտրում եմ հարաբերությունների իսպառ բացակայությունից: Նույնիսկ հակամարտությունը շփման դաշտ է ձևավորում. ամենաքիչն ակտիվացնում է նույն «թաքուն հայերի» ազգային ինքնագիտակցության նեռվն ու ավելացնում շարքային թուքերի տեղեկացվածությունը արմենոիդների մասին:
– Դու համացանցի միջոցով գովազդում ես ժամանակակից հայ գրականությունը, մերօրյա գրողներին: Աննա Մարտիրոսյանը թարգմանելու է քո բանաստեղծությունները հոլանդերեն, դա նույնպե՞ս գովազդի արդյունք է: (հարցս իրոնիկ չհամարես: Ես համամիտ եմ, որ գրողին, գիրքը պետք է գովազդել, որքան էլ լավը լինի: Ուզում եմ այդ մասին խոսես- Ա.Ս.)
– Ես չեմ գովազդում, ես տեղեկացնում եմ, փորձում եմ անցկացնել հաղորդակցման մալուխներ գրողների ու պոտենցիալ ընթերցողների միջև և ինտերնետը հրաշալի միջավայր է:
Աննա Մարտիրոսյանն իմ մասին ինտերնետից չի իմացել, որքան էլ դա զարմաանալի է: Նրան իմ մասին պատմել են:
– Երևանը գրքի մայրաքաղաք… կարծում ես պատրա՞ստ ենք դրան:
Պատրաստվելու հրաշալի հնարավորություն է: Էվոլյուցիան կտրուկ քայլերով է ընթանում. միգուցե սա մեր երազած ալի՞քն է հենց:
Զրուցեց Արմինե Սարգսյանը
«Պորտդ կտրեցին` ցմահ մենակ ես, իսկ երբ ինտերնետդ են կտրում` դրան գումարած նաև նեռվային ես»
սա վերջն էր Կարեն ջան :))
Չգիտեմ, Արմինե Սարգսյանն ով է, բայց պետք է ասեմ, որ լավ հարցազրույց է արել։ Վերջին երկու տասնամյակում հարցազրույցը դարձել է հոնորար աշխատելու ամենահեշտ ձեւը։ Кому не лень վազում է հարցեր տալու։ Մարդուն պետք է բացել, որ կարդացողը հաճույք ստանա։ Եւ երբ ասվում է. «Ես դեմ եմ սեռահասուն մարդկանցից թաքուն պահվող բաներին», ուզում ես մոռանալ, որ Հարութը քեզանից առաջ ավելի լավ տող էր առանձնացրել։
Շատ շնորհակալություն Արմինե Սարգսյանին և, իհարկե, Կարենին: Հիանալի հարցազրույց էր:
Հա, իրոք մարդը մինչ հարցազրույցը չէր ալարել ու ահագին բան էր կարդացել նվաստիս արտադրածից :Ճ
Ես իրական շփման պակաս չունեմ: Ապրես,իրական շփումը ուրիշ է,ուրիշ,առանց դրա արհեստական կլինի:Համ էլ ինչու՞ է մոդա դարձել հայրենիքին փնովելը,վատը մենք ենք ,հայրենիքը մեղք չունի:Մարդկային բոլոր սերերն էլ պահանջկոտ են,գուցե մենք մի քիչ վախենում ենք հայրենիքը սիրելուց,չսիրելը մեզ ձեռ է տալիս,չգիտեմ պիտի ավելի շատ մտածեմ…
Էմմա, ես հենց խոսել եմ Հայրենիք բառը տեղին ու անտեղի շահարկողների առատությունից, ինչի պատճառով էլ եզրը չարկչրկված ու իմաստազրկված է հիմա:
Կար ջան դու դեմք ես, յաման լեզվանի ես դարձել
Նախանձում եմ Ձեզ հայոց լեզուն սիրել կարողանալու համար: Ես երազում եմ արտահայտվել իմ մայրենի լեզվով ուզածիս պես, բայց չեմ կարող: Իմ կիսա-սովետական և կիսա-անկախացած մանկությունից մնացած մի մեծ թերություն: Կարծես մնացի երկու քարի արանքում: Ոչ ռուսերերնը թողեցին նորմալ սովորենք, ոչ ել կարողացան սերմանել սերը մայրենիի հանդիեպ: Հիմա հայերեն խոսում եմ, ռուսերեն գրում ու կարդում, համալսարանում էլ ինքնամոռաց սիրահարվեցի անգլերենին: Կարծում եք կարելի է հասուն տարիքում սկսել գիտակցաբար սեր արթնացնել լեզվի հանդեպ, թե արդեն ուշացել եմ:
«Մաման ծաղկաման, ով սրա բերանը լեզու դրեցից» 5 պակաս կամ գլուխս քոր ա գալիս Վահրամ ախպեր :Ճ
Արմինեն պարբերաբար լավ հարցազրույցներ է անում ու տպագրում, Տիգրան ջան: Էնպես որ` դեռ մնացել են փողի հետևից չընկած լրագրողներ: Գրողների պես:
Ինչի, փողով հնարավոր չի լավ բան գրել?
ես ինքս երբեք չեմ մերժել հանգավոր բանաստեղծությունը ….. ուղղակի խնդալու քառակուսի տեսք ունի …. ԼԱՎ ԷՐ … ՍՐԱՆԻՑ ԱՎԵԼ ԷԼ ՈՆՑ ՊԵՏՔ Ա ՄԵՐԺԵԻՐ ԿԱՐԵՆ ՋԱՆ …. ՇԱՏ ԼԱՎ ԷՐ ….
Իհարկե, հնարավոր է, եթե գործը նախօրոք ես արել ու հոնորար ես ուզում պարզապես:
Հանգավոր բանաստեղծությունների մասին էսօրվա կանխակալ վերաբերմունքը էնքան էլ առողջ չի, որովհետև հանգը ոչ միայն ձև է, այլև` բովանդակություն, եթե բանաստեղծությունը նկատելի քնարական է ու երաժշտականություն ունի: Կարենի բանաստեղծությունները հանգավորված, իհարկե, խնդալու քառակուսի տեսքք կունենային, որովհետև իրենց բովանդակությանը «հակացուցված» է հանգը, բայց նույն «Նավզիկեն» առանց հանգի հազիվ թե «Նավզիկե» լիներ, հակառակ դեպքում` Չարենցն էլ Կարենի նման տեղյակ էր անհանգ բանաստեղծության մասին:
ճիշտ եք … ինձ դուր եկավ Կարենի համեմատությունը ու այն, որ թեև խոսքը դիպուկ էր ու սուր, բայց ոչ ոքի չի վիրավորում… իսկ հանգավոր բանաստեղծությունը միշտ էլ իր տեղն ունի … ինքս Սահյանի երկրպագուն եմ …. ))))))
ՃՇՏՈՒՄ
Հանգավոր բանաստեղծության հարցը վերաբերվում էր արդի գրականությանը, և պատասխանը` նույնպես:
Հանգավորված ձևից «պոետիկ» բովանդակություն ստանալու գրեթե բոլոր իրացումները արդի պոեզիայի մեջ դատապարտված են կեղծ կամ ոչ ճշգրիտ լինելու:
Բացատրեմ որն է տարբերությունը (իմ ընկալմամբ):
100 տարի առաջ ժամանակը հաստատուն մեծություն էր ֆիզիկայի համար, այսօր մեր գիտելիքների սահմանն ընդլայնվել է այնքան, որ գիտենք` ժամանակը կարող է դանդաղել կամ արագանալ կախված արագություններից, տարածությունն ու ժամանակը «կպած են իրար» ու մեր ընկալած տարածությունը ոչ թե եռաչափ, այլ քառաչափ է:
Առակս ինչ կցուցանե, եթե լուծածդ խնդիրը փոքր արագությունների համար է` կարող ես կիրաել Նյուտոնի մեխանիկան և չսխալվել, իսկ եթե գերբարձր արագույթուններին վերաբերվող խնդիր ես լուծում` ապա միայն ու միայն քվանտային մեխանիկա և հարաբերականության տեսություն:
Կարեն ջան, հարցն էլ հենց էն է, որ ես համաձայն չեմ, թե «հանգավորված ձևից «պոետիկ» բովանդակություն ստանալու գրեթե բոլոր իրացումները արդի պոեզիայի մեջ դատապարտված են կեղծ կամ ոչ ճշգրիտ լինելու»:
Քո ասածը ժամանակի վերաբերյալ հրաշալի էր: Շնորհակալ եմ:
Կամ, երբ, մեկ է, գրելու ես…
երկու էռնեք մի տեղ շատ հազվադեպ ա լինում
Ձեր ստեղծագործություններին ծանոթ լինելով’ հետաքրքրությամբ կարդացի նաև այս հարցազրույցը: Գրածներդ հետաքրքիր են ընթերցվում, կարծում եմ, լիովին արժանի են նաև լուրջ ուսումնասիրությունների և քննարկումների: Խորհելու տեղիք են տալիս: