Մհեր Արշակյան | Միտողանի գրականագիտություն

Լուսանկարը՝ Լիլիան Գալստյանի

«Կեցության անտանելի թեթևությունը». միջին վիճակագրական սիրո հանրագիտարան:

 

Հովհաննես Գրիգորյանի հետ մեր բանաստեղծության մեջ մտավ մտերմությունը: Այդ պահից կարելի է բանաստեղծության ձեռքից բռնած դուրս գալ փողոց:

 

«Անկումի» հերոսն ասում է, որ ապրելն անիմաստ է, որովհետև ես Աստված եմ, ուրիշ Աստված չկա, որ լինի լինելության իմ մրցակիցը:

 

Դոստոևսկու բոլոր վեպերի հերոսները կրքոտ են: Նրանց կրքերի լեզուն ռուս գրողը վերցրել է ոչ թե նրանց ռուսականությունից, այլ` Շեքսպիրից:

 

Ցվայգի Մարի Ստյուարտի մեջ փոթորկվում է մի կին, որը ծխածածկված է թագուհիով:

 

Եթե գրված բանաստեղծության մասին հնարավոր լինի ասել ամեն ինչ, ինքը կդադարի լինել բանաստեղծություն:

 

Բուդդան ծնվեց ուրիշների դժբախտությունից: Նա չգիտեր ինչ է կարեկցանքը:

 

Էդգար Ալան Պոն աշխարհը լցնում է զգացումներով, որոնք չկան:

 

Վիսլավա Շիմբորսկան բանաստեղծությունը բռնում է օդից…

 

Գրականությունը չպետք է դուռ ծեծի Էկոյի վեպի նման, չպետք է հարցնի` կարելի՞ է ներս մտնել:

 

Մաթևոսյանը վիպագիր էր, իր տեքստերը սև խոռոչի խտություն ունեն:

 

Համաշխարհային գրականության մեջ Համլետը միակ գոյություն չունեցած կերպարն է, որը մինչև հիմա կա: Քրիստոսը միակ գոյություն ունեցած կերպարն է, որը ծնված օրից չկա:

 

Տոլստոյը սպանեց Աննային, որովհետև կորցրեց հսկողությունը նրա վրա:

 

Ռոջեր Մքգոֆի «Ողջակյացը» սիրո մասին է, որին պակասում է աշխարհի բոլոր աղետների վարակը որպես փրկօղակ:

 

«Սրտխառնոցի» Ռոկանտենն ուզում է գրել ուրիշի պատմությունը, մինչդեռ հասկանում է, որ հնարավոր չէ գրել նույնիսկ սեփականը, որովհետև ոչինչ դեռ անվանված չէ:

 

Ռեմարկ կարդալուց հետո հեշտ է դժբախտ լինել, նրա արձակը սպունգի նման քաշում է ընթերցողի ցանկացած ողբերգություն: Ռեմարկը դժբախտություն կիսող գրող է:

 

Սարոյանը հեքիաթներ է պատմում բոլոր տարիքի մարդկանց համար, որովհետև հեքիաթը չկորցնելով միայն կարելի է պահպանել կյանքը:

 

Ռեմարկն, ի տարբերություն Հեմինգուեյի, սովորեցնում է զգացմունքների հետ գործ չունենալ որպես մարտահրավերի:

 

«Ծաղիկներ Էլջերնոնի համար»-ը շարունակում է Ֆրանց Կաֆկայի «Կերպարանափոխությունը», բայց այլ ենթատեքստով` սիրտը չի հարմարեցվում բանականությանը:

 

«Ոճիր և պատիժ». երբեմն քո պատիժն այն է, որ ինքնասպան չես լինում…

 

Հանդկեի գործերում կանայք մեծ հաջողությամբ վերածվում են երկրորդական կերպարի…

 

Չեսլավ Միլոշը ճշմարտության վրայից մաքրում էր բանաստեղծությունը:

 

Թրումեն Կապոտեի հերոսուհին` Հոլի Գոլայթլին, բոլորինը լինելու և ոչ մեկին չպատկանելու բնություն ունի: Ինքը շուռ տված Հոլիվուդ է. ի դեպ, ձախողված դերասանուհի:

 

Բրոդսկու «Պիլիգրիմները» ճանապարհորդությունն է ունայնության միջով, որը բնակեցված է խիտ ամայությամբ:

 

Թոմաս Էլիոթը սպիտակ ստիխներում գրում էր այն, ինչ պահեստավորում էր չափածոյի մեջ…

 

Ժամանակակից սիրային պոեզիան գրվում է փոխանցիկ բառապաշարով:

 

Թումանյանը պոետ էր, որի պոեզիայից մարդը կորավ…

 

Վոլանդը չի կարող Վարպետին և Մարգարիտային երջանկացնել Քրիստոսի ձեռագրով: Ահա ինչու նախ սպանում է նրանց («Յուրաքանչյուր գերատեսչություն իր գործերով պետք է զբաղվի»):

 

«1984»-ում գլխավորը հերոսը վախն է, որի վրա հավաքում են Աստծո արարածին:

 

Միլերը պահեստավորած մտքեր է «նաղդել» «Խեցգետնի արևադարձը» վեպի վրա:

 

Միլերի կանայք Հեմինգուեյի տղամարդիկ են սիրո ռինգում…

 

Կաֆկան համաշխարհային գրականության միակ կերպարն է, որն ապրել է միայն հաջորդ կյանքում:

 

Թոմաս Էլիոթը բանաստեղծության Պողոս Առաքյալն է…

 

Տիգրան Պասկևիչյանը միակ պոետն է, որի բառերը միշտ ասվում են առաջին անգամ:

 

«Խեցգետնի արևադարձը» գրքում կան լիքը աղջիկներ, լիքը կրքեր աղջիկների մասին, ավելի շատ կրքեր առանց աղջիկների և ոչ մի սեր:

 

Հոմերոսի իրականությունը մենք ժառանգեցինք որպես պոեզիա:

 

Հեմինգուեյը չափազանց ուշ ինքնասպանություն գործեց` հենց հավակնությունները դադարեցին «սնվել» տարիքով:

 

Բանաստեղծական խուտուտ տվող տեքստերը գրականություն մտան ֆրանսիացի էքզիստենցիալիստ գրողների միջոցով:

 

Բուլգակովի «Սատանայի պարահանդեսում» ոչ մի մարմնավաճառ չկա, բայց կան կավատներ:

 

Աստվածաշունչը գրականության ստնտուն է…

 

Եվ Մարկեսը, և Ֆոլքները գրում են ճակատագրի լեզվով: Ոչ թե հասունացնում են դեպքերը, այլ գաղտնազերծում են ապագայում արդեն տեղի ունեցածը:

 

Երբեք չես իմանա, թե ինչ ես կարդում, եթե քո ընթերցելու ռիթմը չես բռնացրել տվյալ գործը գրելու ռիթմի հետ:

 

Նախկին բառախաղերն այսօր դառնում են բանաստեղծություն:

 

Որոշ ժողովուրդների գրականության գոյության նախապայմանն է` չիմանալ Նարեկացուն:

 

Ջեյմս Ջոյսը 150 տարի շառավղով օկուպացրել է համաշխարհային գրականությունը:

 

Չի եղել այնպես, որ որևէ մեկը կարողանա հենց նոր գրված բանաստեղծությունից իրադարձություն սարքել: Դա նրանից է, որ բանաստեղծությունը գրում է մեր համբերությունը:

 

Ո՞րն է տոլմայի և բանաստեղծության տարբերությունը` տոլման չես կարող եփել երկրորդանգամ, բանաստեղծությունը եփվում է միշտ, նույնիսկ եթե այն մարսել ես վաղուց:

 

Վահագն Աթաբեկյանի պոեզիան չափազանց զրահապատ է…

 

Բոլոր մետաֆիզիկական տերմինները (մահ, Աստված, սեր) ապրում են բանաստեղծության հաշվին:

 

Գոգոլի «Մեռած հոգիների» տնտեսագիտական ինտերպրետացիան` մեռելներիինվենտարիզացիա…

 

Հայերեն գրված և նույնիսկ թարգմանված լավագույն բանաստեղծությունների պաշտոնականհովանավորը առաջին պլանում արտահայտված բառի վերջին վանկի ընդգծված շեշտն է:

 

Ավագ Եփրեմյանի պոեզիան մարգարեական միջավայրից է ծագում, որտեղ մարգարեներն ընթերցող չեն: Եվ, ընդհանրապես, էական էլ չեն: Բայց այդ պոեզիան ուրիշ իրականություն այլեւս չունի:

 

Կամյուի «Անառակ կնոջ» բանալին. «Մարսելն իրեն (Ժանինին-Մ. Ա.) չէր սիրում»: Եվ քանի որ չի սիրում, Ժանինը չի կարող անառակ լինել, բայց անառակ է, որովհետեւ ինքն է սիրում Մարսելին:

 

Ցանկացած մարտահրավեր Դոստոեւսկին դիտարկում է առանց Աստծո`սոցիալիզմը, կրոնը, ռուս ժողովրդին, ճակատագիրը: Եթե լուծում չի գտնում, մարտահրավերի մեջ է մտնում Աստծո «ձեռքը» բռնած:

 

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *